Κυριακή 28 Απριλίου 2013

Ευρωπαϊκό πρόγραμμα για τα τσιγγανόπαιδα

Από τον ερχόμενο Σεπτέμβρη ξεκινά στην Καλαμάτα ευρωπαϊκό πρόγραμμα από ομάδα εντεταλμένων καθηγητών για την ένταξη των τσιγγανόπαιδων στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, από το νηπιαγωγείο, ενώ ο δήμος έχει θέσει στόχο να βρει άμεσα χώρο για τη στέγαση Κέντρου Υγείας και Πρόνοιας αποκλειστικά για τους τσιγγάνους.

Στη διάρκεια σύσκεψης που έγινε χθες στο Δημαρχείο για την εκπαίδευση των τσιγγάνων, ο δήμαρχος Παν. Νίκας, που είχε και την πρωτοβουλία, εξέφρασε την αντίθεσή του όσον αφορά στα κατασταλτικά μέτρα και στην "ίδρυση αστυνομικών τμημάτων σε κάθε χωριό" όπως είπε χαρακτηριστικά για την αντιμετώπιση της τσιγγάνικης παραβατικότητας, υπογραμμίζοντας πως η αρχή πρέπει να γίνει από τα παιδιά. Επιπλέον, σημείωσε τη συμπαράσταση της Εκκλησίας καθώς στη Μεσσηνία ο μητροπολίτης έχει χειροτονήσει 3 τσιγγάνους ιερείς και όπως είπε, υπάρχει διάθεση να αποκτήσουν και τη δική τους εκκλησία. Επίσης, αναφέρθηκε στην έκταση 120 στρεμμάτων που υπάρχει για την κάλυψη αναγκών των τσιγγάνων στη Μακαρία και τη Μπιρμπίτα.

Παρουσία των εντεταλμένων από το κράτος καθηγητών -του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας- του Πανεπιστημίου Αθηνών και μελών της τοπικής εκπαιδευτικής κοινότητας, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου λόγω της έντασης που υπάρχει τον τελευταίο καιρό για ενδεχόμενες συγκρούσεις μεταξύ κοινωνικών ομάδων, απέδωσε στην οικονομική κρίση την αυξημένη παραβατικότητα των τσιγγάνων και μίλησε για την ανάγκη ένταξης των παιδιών στην εκπαίδευση. Τονίζοντας πως "χορτάσαμε από λόγια" ζήτησε τη βοήθεια των καθηγητών για την υλοποίηση του προγράμματος, που -όπως είπε- έχει επιτύχει στην Αττική, καθώς 9.700 τσιγγανάκια πηγαίνουν στο σχολείο.

Να σημειωθεί πως δεν είναι το πρώτο πρόγραμμα ένταξης τσιγγάνων στην εκπαίδευση που υλοποιείται στη Μεσσηνία, καθώς κατά το παρελθόν έχουν γίνει προσπάθειες για φοίτηση παιδιών στο δημοτικό.

Το εν λόγω πρόγραμμα χρηματοδοτεί την πρόσληψη -με ειδική διαδικασία- δασκάλων που θα εργάζονται αποκλειστικά για την εκπαίδευση παιδιών τσιγγάνων, και μεταξύ άλλων καλύπτει τη δαπάνη μετακίνησης των μαθητών.

Επικεφαλής της ομάδας των εντεταλμένων καθηγητών -στην οποία μετέχουν και οι καθηγητές του Εύα Μουρελάτου και Χρήστος Παρθένης- είναι ο Γεώργιος Μάρκου, καθηγητής Παιδαγωγικής στο Πανεπιστήμιο Αθηνών. Στη Μεσσηνία είπε πως το πρόγραμμα θα αφορά σε 3 γενιές τσιγγάνων και πρέπει να ξεκινήσει άμεσα. Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε στις δυνατότητες που έχουν τοπικοί φορείς και παρατήρησε πως ελπίζει στην περιοχή μας το πρόγραμμα να πάει πολύ καλά στη δεύτερη φάση του, κατά τη δεύτερη δηλαδή διετία υλοποίησής του.

Την ικανοποίησή του για το πρόγραμμα εξέφρασε σε δήλωσή του και ο περιφερειακός διευθυντής εκπαίδευσης Πελοποννήσου Πέτρος Μισθός που συμμετείχε στη σύσκεψη. Στη σύσκεψη που συντόνισε ο προϊστάμενος πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Μεσσηνίας Ν. Κλάδης, παρουσία του προϊσταμένου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Ι. Πλατάρου, παρέστη και ο συντονιστής των διαμεσολαβητών Στερεάς Ελλάδας και Αττικής Κ. Παϊτέρης. Επίσης, έλαβαν μέρος οι επικεφαλής των αρμόδιων επιτροπών του δήμου, διευθυντές σχολείων του Δήμου Καλαμάτας, εκπαιδευτικοί και σχολικοί σύμβουλοι,

ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ

Τις εμπειρίες και προτάσεις τους κατέθεσαν εκπαιδευτικοί και διευθυντές δημοτικών σχολείων της ευρύτερης περιοχής της Καλαμάτας. Ολοι μίλησαν για πολύ καλή συνεργασία με τους τσιγγάνους γονείς και πολύ καλό κλίμα μεταξύ όλων των παιδιών του σχολείου, επισημαίνοντας τα σοβαρά οικονομικά προβλήματα των τσιγγάνικων οικογενειών λόγω της κρίσης και της ανεργίας.

Μεταξύ των διευθυντών που πήραν το λόγο, ο Γιώργος Οικονομόπουλος, από το Δημοτικό Σχολείο Αριος πρότεινε τη λειτουργία επιδοτούμενου προγράμματος σχολής γονέων για να υπάρχει κίνητρο συμμετοχής για τους τσιγγάνους γονείς. Η Ιωάννα Σινάπη, διευθύντρια του Δημοτικού Σχολείου Ασπροχώματος, όπου το 80% των μαθητών που φοιτούν είναι τσιγγάνοι, συμφώνησε όσον αφορά στην ίδρυση σχολής γονέων κι επεσήμανε τα πολύ σοβαρά οικονομικά προβλήματα των τσιγγάνικων οικογενειών και τις προσπάθειες που γίνονται για να βελτιωθεί η κατάσταση.

Ο Κ. Λέλος, διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Σπερχογείας στάθηκε στην ανάγκη ενημέρωσης των γυναικών των τσιγγάνικων οικογενειών. Οπως είπε οι γυναίκες (μητέρες, κόρες) μένουν πίσω να αντιμετωπίσουν τα προβλήματα της οικογένειας. Η ενημέρωση πρότεινε να επικεντρωθεί στην αντισύλληψη, στη δυνατότητα των κοριτσιών να φοιτήσουν και στο γυμνάσιο και όχι να παντρευτούν από τα 13 τους. Οπως είπε, είχε περιπτώσεις μαθητριών που ήθελαν να συνεχίσουν στο γυμνάσιο, όμως η οικογένεια δεν το επέτρεψε.

Ο διευθυντής του Δημοτικού Σχολείου Αρφαρών Κ. Αποστολόπουλος στάθηκε στην ανάγκη ενημέρωσης των τσιγγάνων γονέων επειδή: "Αλλιώς ό,τι χτίζουμε το πρωί μπορεί να γκρεμιστεί το απόγευμα". Αναφέρθηκε στα επιδόματα των τσιγγάνικων οικογενειών, εξηγώντας πως οι τσιγγάνοι δεν παντρεύονται και τα παιδιά έχουν το επίθετο της μητέρας για να παίρνουν οι γυναίκες το επίδομα της άγαμης μητέρας. Επιπλέον κάνουν πολλά παιδιά για να παίρνουν τα επιδόματα και σχολίασε πως ενώ δεν έχουν μολύβια και τετράδια τα παιδιά, ο πατέρας έχει μεγάλα ηχεία στο πορτμπαγκάζ του αυτοκινήτου του. Επιπλέον παρατήρησε πως ίσως θα πρέπει να διερευνηθεί το ενδεχόμενο για ένα πιο σύντομο, ίσως διαφορετικό σχολείο για τους τσιγγάνους.

Η διοργάνωση της σύσκεψης είχε αποφασιστεί σε συνάντηση που είχε ο Π. Νίκας στο υπουργείο Εσωτερικών, στην Αθήνα, με τον Αγγελο Συρίγο, γενικό γραμματέα Πληθυσμού και Κοινωνικής Συνοχής.

Κ.Δ.


Πηγή : eleutheria online