Τρίτη 7 Ιανουαρίου 2014

Εταιρείες πρότυπα: η Μεσσηνία που δημιουργεί

Πρωτοπόροι επιχειρηματίες που τιμούν την παραγωγή τους και τον κόπο των προσώπων που συνεισφέρουν σ’ αυτή

Κι όμως, στη Μεσσηνία γίνονται και σπουδαία πράγματα. Υπάρχουν άνθρωποι που γράφουν ιστορία, κόντρα στις συνέπειες της κρίσης, προχωρώντας δημιουργικά και υψώνοντας τα προϊόντα της περιοχής μας, και όχι μόνο, στα καλύτερα σαλόνια της Ευρώπης. Υπάρχει, λοιπόν, και η Μεσσηνία που δημιουργεί, με επιχειρήσεις προς μίμηση. Μέσα στην κρίση είναι κερδοφόρες, επενδύουν, καινοτομούν, δημιουργούν θέσεις εργασίας και δείχνουν το δρόμο για την ανάκαμψη. Επιχειρήσεις οι οποίες κατορθώνουν να βελτιώνουν τα ουσιώδη οικονομικά μεγέθη τους, παρά την πενταετή κρίση που έχει σαρώσει την ελληνική αγορά. Απόδειξη; Στις πρώτες εσωτερικές ειδήσεις για το 2014 υπήρχαν κατορθώματα επιχειρήσεων που έχουν ως έδρα τους τη Μεσσηνία.

Αρχικά διαβάσαμε για την οικογένεια Καρέλια που ντύθηκε Αϊ-Βασίλης, μοιράζοντας χρήματα και άλλες παροχές στους εργαζομένους. H περίπτωση της συγκεκριμένης καπνοβιομηχανίας είναι ξεχωριστή, ίσως μοναδική στην Ελλάδα. Είναι η μόνη καπνοβιομηχανία στην Ευρώπη που δεν έχει εξαγοραστεί από πολυεθνικό όμιλο, τα προϊόντα της είναι διακεκριμένα, εξάγονται σε δεκάδες χώρες, κερδίζει κοντά στα 60 εκατομμύρια ευρώ το χρόνο, οι ταμιακές ροές της ξεπερνούν τα 200 εκατομμύρια ευρώ, είναι αυτοχρηματοδοτούμενη με μηδενικό δανεισμό, κάνει συνεχώς επενδύσεις εκσυγχρονισμού, βελτιώνει την παραγωγικότητά της, οι πωλήσεις της μεγεθύνονται κάθε χρόνο και το προσωπικό της επίσης αυξάνεται. Και επειδή τα αφεντικά της δεν είναι άπληστα, τιμούν τη συμμετοχή των εργαζομένων στην πρόοδο της επιχείρησης και μοιράζουν 2,5 εκατ. ευρώ ως επιπρόσθετη αμοιβή. Πράξη ιδιαίτερα σημαντική στις παρούσες οικονομικές συνθήκες και ενδεικτική της πραγματικής αντίληψης περί κοινωνικής ευθύνης που έχουν οι ιδιοκτήτες της.

Το παράδειγμά τους συνολικά - από τη λειτουργία της επιχείρησης, το σχεδιασμό και την οργάνωσή της μέχρι τις αναδιανεμητικές πρωτοβουλίες - πρέπει να εμπνεύσει όλους τους επιχειρηματίες της χώρας. Η Ελλάδα έχει ανάγκη από πρωτοπόρους επιχειρηματίες που τιμούν την παραγωγή τους και τον κόπο των προσώπων που συνεισφέρουν σ' αυτή. Φυσικά, το παράδειγμα της Καπνοβιομηχανίας «Καρέλιας» δεν είναι το μοναδικό. Δε θα μπορούσαμε να μην αναφέρουμε την εταιρεία τροφίμων Παπαδημητρίου, η οποία αντιστέκεται στην κρίση σε σχέση με άλλες εταιρείες τροφίμων, καθώς έχει, κυρίως, εξαγωγικό προφίλ διακινώντας τα προϊόντα της, όπως βαλσαμικό ξίδι, μουστάρδα, σταφίδα και αποξηραμένα φρούτα, σε 26 χώρες.

Στην Αυστραλία αποτελεί το τρίτο σε πωλήσεις βαλσαμικό ξίδι, έχει σταθερούς πελάτες από τον Καναδά ως την Ιαπωνία και τη Νότια Αφρική, φιγουράρει στα καλύτερα καταστήματα ντελικατέσεν του κόσμου, ενώ είναι η πρώτη ελληνική εταιρεία που παρήγαγε βαλσαμικό ξίδι στην Ελλάδα με την επωνυμία «Βαλσαμικό Ξίδι Καλαμάτας Παπαδημητρίου». Υπάρχουν εξίσου πετυχημένες προσπάθειες και από εταιρείες που τυποποιούν ελαιόλαδο και τα προϊόντα τους βρίσκονται από τη μία άκρη της γης ως την άλλη.

Η Agrovim, με επικεφαλής τον Δημήτρη Γυφτέα και την οικογένειά του, στέλνει μεσσηνιακό ελαιόλαδο σε όλο τον κόσμο. Από την άλλη, τρεις νέοι γεωπόνοι, οι Μιχάλης Μαγκουρίλος Νίκος Πλάτανος και Λάμπης Χριστόπουλος, δεν πτοήθηκαν από τις αντίξοες συνθήκες, κυνήγησαν το όνειρό τους και δημιούργησαν την «Επίκουρος Βιολογικά Προϊόντα» στη Μεσσηνία. Σήμερα εξάγουν σε 17 χώρες, ενώ πρόσφατα το ελαιόλαδό τους βραβεύτηκε στην έκθεση βιολογικών προϊόντων στη Νυρεμβέργη. Η συγκεκριμένη διάκριση, όμως, δεν ήρθε τυχαία, πίσω της κρύβεται μια προσπάθεια 18 ετών.

Υπάρχει ακόμη ο Αγροτικός Σύλλογος Γαργαλιάνων που εξάγει λάδι μέχρι την Κίνα και την Αυστραλία, ενώ προμηθεύει και την εταιρεία Poqa του Δημήτρη Μητράκου, που κυριαρχεί στα μεγαλύτερα πολυκαταστήματα της Ευρώπης. Επίσης, η επιχείρηση LIA' της Χριστίνας και του Κωνσταντίνου Στριμπάκου δεν είναι απλώς μια εταιρεία που σκοπό έχει την πώληση του γνήσιου και με εξαιρετικές μεθόδους παρασκευής ελαιολάδου, αλλά και την πολιτισμική αναβάθμιση της Μεσσηνίας ολόκληρης, εφόσον η συσκευασία του είναι έργο τέχνης, οι δε αγοραστές του είναι, όχι μόνο Έλληνες, αλλά και Ευρωπαίοι, με κύριο άξονα την Ολλανδία, που ήδη το γεύεται.

Σίγουρα στην αναφορά μας ξεχάσαμε κι άλλες εταιρείες και προσπάθειες που τιμούν την περιοχή μας. Το σίγουρο είναι ότι αν συνεχίσουν, αλλά και κάποια στιγμή το κράτος σκύψει με σεβασμό στην προσπάθειά τους, με τέτοιες αξίες και αρχές η Μεσσηνία και η χώρα θα πετάξουν!

Του Αντώνη Πετρόγιαννη


Πηγή : tharros news