Τετάρτη 5 Μαρτίου 2014

Θίνες Κυπαρισσίας: Είναι επικίνδυνα αδιάφοροι ή μας δουλεύουν;

Παρακαλώ ανακαλέστε στη μνήμη σας τι χαμός έγινε με το θέμα κατά τη διάρκεια του 2013. Τρεις συνεδριάσεις Δημοτικού Συμβουλίου, συσκέψεις και διασκέψεις, ερώτηση στη Βουλή, αντιδράσεις και κινητοποιήσεις, υπουργικές αποφάσεις, εξηγήσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση, επιτροπές, μελέτες και, κυρίως, «ΔΕΣΜΕΥΣΕΙΣ»… Α, να μην ξεχάσω βρέθηκε ο «εσωτερικός εχθρός» της ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ και αυτός δεν ήταν άλλος από τους «χελωνάδες» του Αρχέλωνα και κάτι περίεργους, ενώ το υπόλοιπο σύστημα ήταν «με την ανάπτυξη με σεβασμό στο περιβάλλον»! Θυμίζω, επίσης, ότι μιλάμε για την περιοχή «….από Ελαία (εκβολές Νέδας) ως Αγιαννάκη, η οποία ανήκει στην περιοχή NATURA με κωδικό GR2550005 – “Θίνες Κυπαρισσιακού Κόλπου”».

Μια περιοχή μοναδική στο μεσογειακό χώρο που είναι όμορη της θαλάσσιας περιοχής GR2330008. Πρόκειται για κύρια περιοχή ωοτοκίας της caretta caretta, συνδυάζει ένα σύνθετο οικοσύστημα αποτελούμενο από τη θαλάσσια περιοχή, την παράκτια βλάστηση, τις κινούμενες και σταθερές θίνες, τη μεσογειακή πεύκη (κωδικοποιημένοι τύποι οικοτόπων βάσει της οδηγίας 92/43/ΕΟΚ), το οποίο από 01.09.2006 έχει χαρακτηρισθεί ως Τόπος Κοινοτικής Σημασίας και με όρους Ν.3937/11 χαρακτηρίζεται ως Ειδική Ζώνη Διατήρησης. Πρόκειται, δηλαδή, για περιοχή που όφειλε η ελληνική Πολιτεία εδώ και χρόνια να έχει θέσει σε καθεστώς προστασίας, εγκρίνοντας την Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (έτοιμη από το 2002), να θεσμοθετήσει με Προεδρικό Διάταγμα τις ζώνες και τις επιτρεπόμενες χρήσεις γης, να έχει συστήσει το Φορέα Διαχείρισης…» (δες άρθρο μου: στο Ένθετο της εφ. ΑΥΓΗ -oikotrives.wordpress.com/2013/06/02/elaia-pappas/).

Είναι γνωστό ότι η Ελλάδα είναι υπόλογη και υπό έλεγχο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, για παράβαση της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ και η απειλή για πρόστιμο άνω των 70 εκατ. ορατή, αφού οι όποιες εξηγήσεις και δεσμεύσεις παραμένουν ουσιαστικά στα λόγια.

Επίσης, θυμίζω ότι με την Υπουργική Απόφαση του ΥΠΕΚΑ κ. Καλαφάτη (αρ.28353/23.5.2013) έχει τεθεί σε «ιδιότυπη ομηρία» (αναστολή έκδοσης οικοδομικών αδειών) μια ευρύτερη περιοχή. Αλλά ας δούμε να νεώτερα: με το υπ’ αρ. 5480/25.11.2013 η Γ.Γ. του ΥΠΕΚΑ, Κωνσταντίνα Γιαννακοπούλου, δίνει πρόσθετα στοιχεία (!!) επί της Παράβασης 2011/2156 – Αιτιολογημένη Γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και αναλαμβάνει δεσμεύσεις:

α. σε εφαρμογή της υπ’ αρ. 509/4-3-2013 Υπ. Απόφασης η συσταθείσα Επιτροπή θα έπρεπε να παραδώσει επιστημονική μελέτη - έρευνα (έχει ανατεθεί στο Εθνικό Καπποδιστριακό Παν/μιο) ως τις 15.12.2013. Η μελέτη, μεταξύ των άλλων, έπρεπε να προτείνει μέτρα αποκατάστασης των υποβαθμίσεων και καταστροφών των αμμοθινών (π.χ. λόγω καλλιεργειών και κατασκευών στο αμμοθινικό σύστημα). Με βάση την πληροφόρηση από τις 12 περιβαλλοντικές οργανώσεις η άνω μελέτη είτε αποκρύβεται είτε δεν έχει ολοκληρωθεί έως σήμερα (επιστολή τους στον ΥΠΕΚΑ στις 27.12.2013).

β. υπάρχει δέσμευση ότι η επικαιροποίηση της Ειδικής Περιβαλλοντικής Μελέτης - Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος θα έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί ως τις 28.2.2014. Μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει γνωστό αν η δέσμευση έχει γίνει πράξη, ποιο είναι το περιεχόμενό της μελέτης και του Π.Δ., όταν μάλιστα υπάρχει δέσμευση ότι αυτά θα εγκριθούν ως τις 25.3.2014.

γ. τέλος, υπάρχει δέσμευση ότι θα έχει τεθεί σε λειτουργία το Σχήμα Διοίκησης και Διαχείρισης της Προστατευόμενης Περιοχής, με βάση το εγκεκριμένο Π.Δ., ως τις 20.5.2014.

Από τα προηγούμενα προκύπτει το κρίσιμο ερώτημα, γιατί ενώ το ΥΠΕΚΑ, δια της υπ’ αρ. 5074/22.11.2012 απάντησης στην Ε.Ε., ανέλαβε την δέσμευση επικαιροποίησης της Ε.Π.Μ., μέχρι σήμερα δεν έχει ολοκληρωθεί; Κρίνει το ΥΠΕΚΑ ότι από τις 28.2 ως τις 25.3 υπάρχει χρόνος για διαβούλευση; Μήπως προσπαθούν, εν όψει προεκλογικής περιόδου, να αποκρύψουν από την τοπική κοινωνία το περιεχόμενο και ιδίως τα επώδυνα μέτρα αποκατάστασης των καταστροφών στις αμμοθίνες και τους περιορισμούς και απαγορεύσεις στην Ειδική Ζώνη Διατήρησης; Ή, μήπως, εν ονόματι του πολιτικού κόστους επιλέγουν τη βραδυπορία και εκθέτουν τη χώρα στην επιβολή του βαρύτατου προστίμου; Σε κάθε περίπτωση, η οργανωμένη θεσμική και μη τοπική κοινωνία και οι φορείς της οφείλουν να υποχρεώσουν την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ σε ξεκάθαρες τοποθετήσεις (και όχι σε «παρασκηνιακές μεθοδεύσεις»), σε έγκαιρη και ειλικρινή ενημέρωση των πολιτών.

Γιώργος Γκόνης


Πηγή : tharros news